قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب ۱۳۹۲/۲/۲۵

قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب ۱۳۹۲/۲/۲۵

ماده ۱۹ـ ارتکاب فعل واحد که واجد عناوین تخلفات متعدد باشد مستوجب تعیین یک مجازات انتظامی‌ است و چنانچه تخلفات ارتکابی دارای مجازاتهای متفاوتی باشند، مرتکب به مجازات تخلفی که مجازات شدیدتری دارد محکوم می‌شود.

ماده ۲۰ـ چنانچه ظرف دو سال تخلفی که در گذشته برای آن مجازات تعیین و اجراء شده است، تکرار شود، مرتکب به مجازاتی حداقل یک درجه بیشتر ازمجازات قبلی، موضوع ماده (۱۳) ‌این قانون محکوم می‌شود.

ماده ۲۱ـ به محکومین مستوجب مجازات بند (۱۲) ماده (۱۳) این قانون (درصورت تقاضا) و همچنین بند (۱۳) ماده مزبور، معادل وجوهی که در طی سنوات خدمت به صندوق بازنشستگی واریز نموده‌اند با رعایت تغییر شاخص قیمت سالانه موضوع مفاد ماده (۵۲۲) قانون آیین ‌دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی پرداخت می‌گردد.

فصل سوم ـ آیین رسیدگی به تخلفات انتظامی

ماده ۲۲ـ جهات قانونی برای شروع تعقیب و رسیدگی انتظامی‌به قرار زیر است:
۱ـ شکایت ذی‌نفع یا نماینده قانونی او
۲ـ اعلام رئیس قوه قضائیه
۳ـ اعلام رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور
۴ـ اعلام شعبه دیوان عالی کشور در مقام رسیدگی به پرونده قضائی
۵ ـ ارجاع دادگاه عالی
۶ ـ اطلاع دادستان
تبصره ۱ـ در مورد بند (۶) هرگاه دادستان پس از بررسی ابتدائی موارد اعلام شده را بی‌اساس تشخیص دهد، دستور بایگانی آن را صادر می‌کند و در غیر این صورت برای رسیدگی به یکی از دادیاران ارجاع می‌نماید.
تبصره ۲ـ تصمیم دادسرا مبنی بر تعقیب یا عدم آن به نحو مقتضی به اطلاع شاکی می‌رسد.
ماده ۲۳ـ رؤساء دادگستری مراکز استانها موظفند شکایات انتظامی‌مردم در برابر قضات را دریافت نموده و پس از ثبت در دفتر مخصوص و تسلیم رسید به شاکی حداکثر ظرف یک هفته به دادسرای انتظامی‌قضات ارسال نمایند.
تبصره ـ شاکی می‌تواند برای شکایت یا اطلاع از روند پرونده به دادسرای انتظامی قضات نیز مراجعه نماید.

ماده ۲۴ـ چنانچه دادیار درحین رسیدگی به پرونده، تخلف دیگری را کشف کند موظف است نسبت به آن نیز رسیدگی و اظهار نظر نماید.
تبصره ـ چنانچه عمل ارتکابی قاضی عنوان جزائی نیز داشته باشد مدارک مربوط جهت رسیدگی برای مرجع صالح قضائی ارسال می‌شود.

ماده ۲۵ـ در موارد زیر تعقیب انتظامی‌موقوف می‌شود:
۱ـ موضوع پرونده انتظامی قبلاً رسیدگی شده باشد.
۲ـ موضوع پرونده انتظامی مشمول مرور زمان شده باشد.
۳ـ قاضی که تخلف به وی منسوب است، فوت شده یا بازنشسته، بازخرید، مستعفی و یا به هر نحو دیگر از خدمت قضائی به‌طور دائم منفک شده باشد.
تبصره ـ مدت مرور زمان تعقیب انتظامی از تاریخ وقوع تخلف و یا آخرین اقدام تعقیبی سه سال است.

ماده ۲۶ـ قضات دادسرا در جهت انجام وظایف می‌توانند اطلاعات، اسناد و اوراق مورد نیاز را از مراجع قضائی، وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکتهای دولتی و مؤسسات عمومی‌غیردولتی مطالبه نمایند.
مراجع مزبور مکلفند به فوریت نسبت به اجابت خواسته اقدام و نتیجه را اعلام نمایند. عدم اجابت به موقع، تخلف اداری محسوب و متخلف یا مقام مسؤول مراجع مذکور، به یک ماه تا یک سال انفصال از خدمت محکوم می‌شود.

ماده ۲۷ـ قضـات دادسرا می‌توانند راجع به تخلف انتظامی از ذی‌نفع، افراد مطلع و قاضی که تخلف منتسب به او است با رعایت شأن قضائی توضیحات لازم را أخذ نمایند.

ماده ۲۸ـ در صورتی که دادیار پس از رسیدگی، عقیده به تعقیب قاضی داشته باشد و دادستان هم با وی موافق باشد، کیفرخواست تنظیم و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه عالی ارسال می‌شود و چنانچه دادستان به منع یا موقوفی تعقیب انتظامی‌ معتقد باشد با اصرار دادیار بر نظر خود، پرونده جهت حل اختلاف به دادگاه عالی ارسال می‌شود و رأی دادگاه متبع خواهد بود. در سایر موارد نظر دادستان لازم‌الاتباع است.

ماده ۲۹ـ دادستان می‌تواند با وجود احراز تخلف از ناحیه قاضی با توجه به میزان سابقه و تجارب قضائی و همچنین با در نظر گرفتن حسن سابقه و درجه علاقمندی قاضی به انجام وظایف محوله و سایر اوضاع و احوال قضیه، تعقیب انتظامی او را تعلیق و مراتب را به او اعلام نماید، مشروط بر این‌که تخلف مزبور مستلزم مجازات انتظامی از درجه هشت و بالاتر نباشد.

ماده ۳۰ـ رسیدگی به دعوای جبران خسارت ناشی از اشتباه یا تقصیر قاضی موضوع اصل یکصد و هفتاد و یکم (۱۷۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران در صلاحیت دادگاه عمومی‌ تهران است.

رسیدگی به دعوای مذکور در دادگاه عمومی منوط به احراز تقصیر یا اشتباه قاضی در دادگاه عالی است.
تبصره ـ تعلیق تعقیب یا موقوفی تعقیب انتظامی‌ یا عدم تشکیل پرونده مانع از رسیدگی دادگاه عالی به اصل وقوع تقصیر یا اشتباه قاضی نیست.

ماده ۳۱ـ قاضی که تعقیب انتظامی او تعلیق شده است، در صورت ادعاء عدم ارتکاب تخلف می‌تواند ظرف بیست روز پس از ابلاغ قرار تعلیق تعقیب، رسیدگی به موضوع را از دادگاه عالی درخواست کند.

در این صورت چنانچه دادگاه عالی، قاضی را متخلف تشخیص دهد او را به مجازات انتظامی محکوم می‌کند.

ماده ۳۲ـ تعلیق تعقیب انتظامی هر قاضی با رعایت شرایط مقرر در این قانون برای هر دو سال از تاریخ ابلاغ قرارتعلیق بیش از یک‌بار امکانپذیر نیست.

در صورتی که قاضی با وجود برخورداری از تعلیق تعقیب، ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ قرار مذکور، مرتکب تخلف جدیدی شود با صدور کیفرخواست دادستان، تخلف مشمول تعلیق نیز در دادگاه عالی، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ماده ۳۳ـ به تخلفات انتظامی‌قضات در دادگاه عالی و به موجب کیفرخواست دادستان و در محدوده کیفرخواست رسیدگی می‌شود.

ماده ۳۴ـ رئیس شعبه اول دادگاه عالی، پس از وصول پرونده‌، رسیدگی را به یکی از شعب ارجاع می‌نماید.

شعبه پس از ثبت پرونده، نسخه‌ای از کیفرخواست را از طریق رئیس کل دادگستری استان در اسرع وقت به نحو محرمانه به قاضی تحت تعقیب انتظامی ابلاغ می‌کند و نسخه دوم ابلاغ شده، اعاده می‌گردد.

قاضی یاد شده می‌تواند دفاعیات خود را به همراه مستندات ظرف یک ماه پس از ابلاغ ارائه نماید.
تبصره ۱ـ ابلاغ جز در موارد مصرح در این قانون، تابع آیین دادرسی مدنی است.
تبصره ۲ـ در غیاب رئیس شعبه اول دادگاه عالی، پرونده‌ها، به ترتیب توسط رؤساء شعب بعدی ارجاع می‌شود.

ماده ۳۵ـ جلسه دادگاه عالی با حضور رئیس و دو مستشار تشکیل می‌شود و درصورت عدم حضور هریک از آنان عضو معاون جایگزین می‌گردد و رأی اکثریت، مناط اعتبار است.

در صورت درخواست دادستان یا صلاحدید دادگاه، دادستان یا یکی از معاونان یا دادیاران به نمایندگی از وی به منظور دفاع از کیفرخواست و اداء توضیحات لازم در جلسه حضور می‌یابد.

ماده ۳۶ـ آراء دادگاه عالی مبنی بر محکومیت قاضی به مجازات تا درجه پنج، ‌قطعی و در سایر موارد توسط محکوم‌علیه و ‌در مورد آراء برائت توسط دادستان، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه عالی تجدیدنظر است.
تبصره ۱ـ شروع مهلت اعتراض برای دادستان، تاریخ وصول پرونده در دبیرخانه دادسرا است.
تبصره ۲ـ نحوه ابلاغ آراء به شیوه ابلاغ کیفرخواست است.

ماده ۳۷ـ محکوم‌علیه می‌تواند نسبت به تمامی احکام محکومیت قطعی یا قطعیت یافته به مجازات درجه پنج به بالا، صادره از دادگاه عالی یا دادگاه عالی تجدیدنظر، در صورت وجود یکی از موجبات اعاده دادرسی، درخواست اعاده دادرسی نماید.

این درخواست حسب مورد به دادگاه عالی یا دادگاه عالی تجدیدنظر صادرکننده رأی تقدیم و در صورت تجویز اعاده دادرسی از سوی دادگاه مذکور، در همان دادگاه رسیدگی می‌شود.
تبصره ـ جهات اعاده دادرسی در این ماده، تابع آیین دادرسی کیفری است.

ماده ۳۸ـ اجرای احکام قطعی دادگاههای عالی برعهده دادسرا است.

 فصل چهارم ـ تعلیق قاضی

ماده ۳۹ـ هرگاه قاضی در مظان ارتکاب جرم عمدی قرار گیرد، دادستان موضوع را بررسی و چنانچه دلایل و قرائن، دلالت بر توجه اتهام داشته باشد، تعلیق وی از سمت قضائی را تا صدور رأی قطعی توسط مرجع ذی‌صلاح و اجرای آن، از دادگاه عالی تقاضا می‌کند.
دادگاه مذکور پس از رسیدگی به دلایل، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌نماید.
تبصره ۱ـ مرجع کیفری صالح می‌تواند تعلیق قاضی را جهت اقدام مقتضی از دادستان درخواست نماید.
تبصره ۲ـ دادستان مکلف است، پیش از اظهارنظر راجع به تعلیق قاضی به وی اعلام کند که می‌تواند ظرف یک هفته پس از ابلاغ، اظهارات خود را به‌طور کتبی یا با حضور در دادسرا اعلام نماید.
دادگاه عالی نیز در صورت اقتضاء به همین ترتیب اقدام می‌نماید.
تبصره ۳ـ در صورتی که درخواست تعلیق قاضی از سوی دادسرا یا دادگاه عالی رد شود و پس از آن دلیل جدیدی کشف شود، مرجع کیفری صالح می‌تواند بررسی مجدد موضوع تعلیق را از دادستان درخواست نماید.

ماده ۴۰ـ تعقیب قاضی در جرائم غیرعمدی، پس از اعلام مرجع کیفری و اجازه دادستان صورت می‌گیرد مگر آن که تعقیب یا اجرای حکم مستلزم جلب یا بازداشت قاضی باشد که در این صورت مطابق ماده ‌ (۳۹) این قانون عمل می‌شود.
تبصره ـ احضار قاضی که برابر این ماده، بدون تعلیق، مورد تعقیب قرار می‌گیرد و نیز احضار قاضی به عنوان شاهد و مطلع فقط از طریق رئیس کل دادگستری استان و به صورت محرمانه انجام می‌شود.

ماده ۴۱ـ هرگونه احضار، جلب و بازداشت قضات و بازرسی محل سکونت، محل کار و اماکنی که در تصرف آنان است، بدون رعایت مواد این فصل ممنوع است و مرتکب به مجازات بازداشت غیرقانونی محکوم می‌شود.

ماده ۴۲ـ قاضی تعلیق شده در ایام تعلیق از یک سوم تمام حقوق و مزایا برخوردار و در صورت برائت یا منع تعقیب، مستحق دریافت مابقی آن است.

ماده ۴۳ـ تعقیب و یا محکومیت کیفری و یا عدم هریک، مانع تعقیب و محکومیت انتظامی‌ نیست.

فصل پنجم ـ رسیدگی به صلاحیت قضات

ماده ۴۴ـ رسیدگی به صلاحیت قضاتی که صلاحیت آنان طبق موازین شرعی و قانونی از ناحیه مقامات مصرح در این قانون مورد تردید قرار گیرد، با «دادگاه عالی رسیدگی به صلاحیت قضات» است.
صلاحیت قاضی می‌تواند توسط یکی از مقامات ذیل مورد تردید قرار گیرد:
۱ـ رئیس قوه قضائیه
۲ـ رئیس دیوان عالی کشور
۳ـ دادستان کل کشور
۴ـ رؤسای شعب دادگاه عالی و تجدیدنظر آن
۵ ـ دادستان انتظامی‌ قضات
۶ ـ رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح نسبت به قضات آن سازمان
تبصره ۱ـ این دادگاه فقط به صلاحیت قضـاتی که صلاحیت آنها مورد تردید قرار گرفته است رسیدگی می‌کند و سایر موارد در صلاحیت دادگاه عالی انتظامی قضات است.
تبصره ۲ـ رئیس قوه قضائیه درصورت تأیید رأی قطعی این دادگاه، دستور اجرای آن را صادر می‌نماید.

ماده ۴۵ـ در صورت تردید نسبت به صلاحیت قاضی طبق ماده قبل، موضوع از سوی مقام تردیدکننده صلاحیت به نحو مستند و مستدل به کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات مرکب از اشخاص ذیل اعلام می‌گردد:
۱ـ معاون قضائی رئیس قوه قضائیه
۲ـ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری
۳ـ معاون قضائی رئیس دیوان عالی کشور
۴ـ دادستان انتظامی‌ قضات
کمیسیون مذکور، موضوع را در اسرع وقت بررسی و پس از استماع مدافعات و اظهارات قاضی که در صلاحیتش تردید شده، چنانچه نظر بر عدم صلاحیت وی داشته باشد، نتیجه را حداکثر ظرف ده روز به دادگاه، گزارش خواهد داد.

کمیسیون یاد شده، با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می‌یابد و رأی اکثریت، مناط اعتبار است.

دبیر این کمیسیون، دادستان ‌است.

ماده ۴۶ـ دادگاه عالی صلاحیت پس از بررسی گزارش کمیسیون و استماع مدافعات و اظهارات قاضی که در صلاحیتش تردید شده است، در صورت احراز عدم صلاحیت، حسب مورد وی را به یکی از مجازاتهای ذیل محکوم می‌نماید:
۱ـ تبدیل به وضعیت اداری و در مورد قضات نظامی لغو ابلاغ قضائی و اعاده به یگان خدمتی
۲ـ بازخریدی
۳ـ بازنشستگی در صورت دارا بودن شرایط قانونی
۴ـ انفصال دائم از مشاغل قضائی
۵ ـ انفصال دائم از خدمات دولتی
تبصره ۱ـ عدم ارائه لایحه دفاعیه یا عدم حضور قاضی در دادگاه، با وجود ابلاغ وقت، مانع از رسیدگی نیست.
تبصره ۲ـ مشمولین بندهای (۴) و (۵) این ماده از مزایای ماده (۲۱) این قانون بهره‌مند می‌شوند.

ماده ۴۷ـ چنانچه عدم صلاحیت قاضی ناشی از عدم توانایی وی در انجام وظایف محوله باشد، حسب مورد به تنزل مقام (سمت قضائی) یا تبدیل به وضعیت اداری محکوم می‌شود.

ماده ۴۸ـ رأی دادگاه عالی صلاحیت ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر از طرف محکوم‌علیه در دادگاه عالی تجدیدنظر صلاحیت است. محکوم‌علیه می‌تواند تقاضای تجدیدنظر خود را به دفتر دادگاه تقدیم نماید.

ماده ۴۹ـ دادگاه عالی صلاحیت و تجدیدنظر آن از سه عضو تشکیل می‌شود و در تهران مستقر است.

رئیس و اعضاء دادگاه عالی صلاحیت از بین قضات گروه یازده و رئیس و اعضاء تجدیدنظر آن از بین قضات گروه دوازده توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شوند.

قضات یاد شده باید حداقل بیست سال سابقه کار قضائی داشته باشند.
تبصره ـ در صورتی که در بالاترین گروه به تعداد کافی قاضی نباشد یا از رسیدگی معذور باشند، اعضاء دادگاه عالی تجدیدنظر صلاحیت، از بین قضات گروه یازده و بالاتر توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شوند.

ماده ۵۰ ـ دادگاههای مذکور در این فصل، با حضور تمامی‌اعضاء رسمیت می‌یابد و رأی اکثریت مناط اعتبار است.

ابلاغ رأی با دفتر دادگاه است.
تبصره ـ تصمیمات به نشانی اعلام شده توسط قاضی به کمیسیون به نحو محرمانه ابلاغ می‌شود و هرگاه قاضی آدرس اعلام نکرده باشد، آخرین نشانی موجود در محل خدمت وی معتبر است.

ماده ۵۱ ـ چنانچه نظر کمیسیون یا دادگاههای مذکور در این فصل بر تأیید صلاحیت قاضی است، پرونده مختومه می‌شود.

ماده ۵۲ ـ اجرای حکم قطعی محکومیت با دادسرا است.

ماده ۵۳ ـ چنانچه عمل ارتکابی قاضی عنوان جزائی نیز داشته باشد، مدارک مربوط به مراجع صالحه قضائی جهت رسیدگی ارسال می‌شود.

ماده ۵۴ ـ جهات ردّ قضات مذکور در این قانون همان موارد ردّ دادرس در آیین دادرسی مدنی است.

ماده ۵۵ ـ آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف سه ماه توسط وزارت دادگستری با همکاری دادستان، تدوین و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

ماده ۵۶ ـ از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، تمامی‌قوانین و مقررات زیر ملغی می‌باشد:
۱ـ ماده (۱۱۳) قانون اصول تشکیلات عدلیه مصوب ۲۷/۴/۱۳۰۷
۲ـ مواد (۲۱)، (۲۳)، (۲۸) و (۳۱) قانون استخدام قضات و صاحب منصبان پارکه و مباشرین ثبت اسناد مصوب ۲۸/۱۲/۱۳۰۶
۳ـ ماده (۱) قانون راجع به محاکمه انتظامی مصوب ۶/۱۱/۱۳۰۷
۴ـ قانون صلاحیت محکمه انتظامی مصوب ۱۳/۸/۱۳۰۹
۵ ـ ماده (۵۱) قانون تسریع محاکمات اصلاحی مصوب ۶/۱۰/۱۳۱۵
۶ ـ ماده (۴) قانون اصلاح پاره‌ای از مواد قانون تکمیل قانون استخدام قضات مصوب ۱۱/۱۰/۱۳۱۷
۷ـ مواد (۳۰) و (۳۳) لغایت (۴۳) لایحه اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات دادگستری و استخدام قضات مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۳۳
۸ ـ بندهای (ج)، (و) و (ه‍) ماده (۱) و مواد (۲) و (۳) قانون متمم سازمان دادگستری و اصلاح قسمتی از لایحه قانونی اصول تشکیلات دادگستری و استخدام قضات مصوب ۱۷/۶/۱۳۳۵
۹ـ ماده (۳) راجع به تجدیدنظر کردن در احکام دادگاه عالی انتظامی قضات مصوب ۹/۱۰/۱۳۳۷
۱۰ـ مواد (۲) و (۶) لایحه قانونی راجع به اصلاح بعضی مواد لوایح قانون مربوط به اصول تشکیلات دادگستری مصوب ۲۱/۲/۱۳۳۹
۱۱ـ مواد (۲۶) و (۲۷) قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب ۲۵/۳/۱۳۵۶
۱۲ـ لایحه قانونی تعیین مرجع تجدیدنظر و اعاده دادرسی نسبت به احکام دادگاه عالی انتظامی قضات مصوب ۲۴/۳/۱۳۵۸
۱۳ـ بند (۵) ماده (۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب ۲۸/۱۲/۱۳۷۳
۱۴ـ قانون رسیدگی به صلاحیت قضات مصوب ۱۷/۲/۱۳۷۶
قانون فوق مشتمل بر پنجاه و شش ماده و بیست و هشت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفدهم مهرماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۷/۷/۱۳۹۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 منبع: وبسایت علی عبدی وکیل پایه یک دادگستری

دفاع مقدس هشت سال استقامت و ایثار

دفاع مقدس هشت سال استقامت و ایثار

دفاع مقدس هشت سال استقامت و ایثار

دفاع مقدس هشت سال استقامت و ایثار

هفته دفاه مقدس بر حماسه سازان و ملت بزرگایران اسلامی مبارک و گرامی باد.

جنگ ، یادآور ویرانی و مرگ است، اما هنگامی که جنگ جنبه دفاع از کشور، آئین و ارزشهای متعالی انسانی می یابد، مقدس و ستایش برانگیز می شود.

هشت سال دفاع مقدس ایران در قبال تجاز رژیم بعثی صدام، جنگی از این گونه است.

جوانان، مردان و زنانی که در این راه  به شهادت رسیدند، اسطوره مقاومت و ایستادگی هستند و یاد و خاطره شان هرگز فراموش نمی شود زیرا آنها برای دفاع از والاترین ارزشها جان خود ایثار کردند.

ملت ایران از دیر باز تمدن ساز و فرهنگ ساز بوده و این فرهنگ سازی ، اگر چه فراز و نشیبی داشته اما هیچگاه خاموش نشده است.

انقلاب اسلامی سرآغاز فصل جدیدی در حیات سیاسی ایران در عرصه جهانی بود.

به همین دلیل دو ابرقدرت غرب و شرق و اقمارشان به دشمنی با انقلاب پرداختند.

زیرا انقلاب اسلامی راهی پیش روی ملتها در مبارزه با ظلم و استکبار و استثمار کشورها گذاشت و سیاستهای استعماری آمریکا و شوروی، دوابرقدرت وقت غرب و شرق را ، به چالش کشید.

تجاوز صدام دیکتاتور عراق به جمهوری اسلامی ایران ۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با حمایت دو ابرقدرت غرب و شرق ناشی آغاز شد.

آنها نگران صدور پیام انقلاب اسلامی به ملتهای تحت استعمار و استثمار بودند.

این تجاوز در ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۸۰ آغاز شد.

جنگ تحمیلی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران هشت سال به طول انجامید و صدام و حامیانش در دو بلوک و شرق و غرب نتوانستند به هیچ یک از خواسته ها یشان در تجزیه  ایران و براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی برسند.

این جنگ، نقطه قوت و افتخاری برای بالندگی آرمانهای انقلاب اسلامی و رشد و شکوفایی ایران در تمام زمینه ها شد.

مردم ایران برای گرامی داشت یاد دهها هزار شهید، جانباز و رشادتهای میلیونها نفر جوان و مرد و زن در دفاع از کشور و ارزشهای انقلاب اسلامی ۲۲ تا ۲۸ سپتامبر را، هفته دفاع مقدس نامگذاری کردند.

در این یک هفته برنامه های بسیاری برای زنده نگه  داشتن یاد رشادتها و شجاعت  صدها هزار نفر که شهید یا مجروح و جانباز شدند ، گرامی داشته می شود.

   روز اول هفته دفاع مقدس با رژه نیروهای نظامی در تمام شهرهای ایران برگزار می شود. یکی از مهمترین و بزرگترین این رژه ها در تهران برگزار می شد.

در این رژه،  نیروهای مسلح ایران، دستاوردهای خود در عرصه های مختلف زمین، دریا و هوا را در دفاع از کشور به نمایش می گذارند.

رزمندگان ایرانی در طول هشت سال دفاع در برابر تجاوز نظمی رژیم صدام، جلوه جدیدی از فرهنگ مقاومت، ایثار و از خود گذشتگی را به ملتهای تحت ستم ارائه کردند.

یکی از رخدادهای مهم ، هویت ساز و فراموش ناشدنی تاریخ معاصر ایران ، هشت سال دفاع مقدس است.

حماسه انسانهای مومن و مشتاق جهاد در راه خدا، نمایانگر سبک‏های بی بدیل رزم و حماسه سازی و عرضه الگوی جامعی برای پیروی از جلوه های عملی فرهنگ اسلامی است.

از نگاه امام خمینی (ره) بنیاگذار جمهوری اسلامی که جنگ تحمیلی  را  در مقام نظر و عمل از آغاز تا پایان، رهبری کردند و با سرانجامی ‏کامیاب به پایان رساندند بهتر می توان تحولات این دوره از تاریخ انقلاب اسلامی و تاثیران آن را در تداوم حیات جمهوری اسلامی شناخت.

امام خمینی(ره) دیدگاههای جامعی درباره دفاع مقدس دارند که هر کدام زاویه ای از این رخداد بزرگ را رازگشایی می‏ کند.

این جنگ از دیدگاه عرفانی و معنوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برای ملتی که به تازگی از استبداد رژیم شاهنشاهی رهایی یافته بود، یک “امتحان الهی” قلمداد شد.

امام خمینی (ره) در اظهارنظری در این باره می فرمایند: «جنگ هم یک مساله‌ای بود که انسان خیال می‌کرد بسیار مهم است، لکن معلوم شد که منافعش بیشتر از ضررهایش بود.

آن انسجامی‌که در اثر جنگ بین همه قشرهای مردم پیدا شد و آن معنای روحانی و معنوی که در خود سربازان ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شد و آن روح تعاونی که در همه ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، به دنیا فهماند که این مساله ای که در ایران است با همه مسائل جداست.»

در تاریخ ، از هشت سال دفاع مقدس ملت  ایران ، به عنوان نماد آزادگی و مقاومت و ایمان به خدا یاد خواهد شد، اما از متجاوز و متحدان او که طی هشت سال او را یاری و تشویق کردند، جز به زشتی یاد نخواهد شد.

امام خمینی (ره)  فرمودند: «هر روز ما در جنگ برکاتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم.

ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان‌خواران کنار زده‌ایم.

ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ، ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم.

ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پربار اسلامی‌مان را محکم کردیم. ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردم مان باور کردیم.

ما در جنگ به مردم جهان و خصوصا مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها می‌توان سالیان سال دفاع کرد.»

امام خمینی (ره) در آن لحظات حساس و تعیین‌کننده که ماشین مرگبار جنگی صدام با حمایت شرق و غرب در خاک ایران پیشروی می‌کرد، فرمودند: «ما آن چنان سیلی به صدام بزنیم که دیگر قدرت بلند شدن نداشته باشد».

این سخن تاریخی همراه با این فراز مهم از حضرتش که «جنگ ، جنگ است و عزت و شرف ما در گرو این جنگ است» صلابت و دیدگاه محکم آن پیر فرزانه را به نمایش می‌گذارد.

این جمله معروف امام(ره)، ماه‌ها بعد در  سلسله عملیات‌ ثــامن الائمه(ع) و شکسته شدن محاصره آبادان،عملیات طریق القدس، عملیات  فتح‌المبین و بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر صورت عملی به خود گرفت و سال‌ها بعد در عملیات کربلای ۵ و والفجر ۸، ارتش رژیم بعثی عراق را خرد کرد.

صدام در خلال سال‌های پس از جنگ و در جریان تجاوز به امیرنشین کویت اذعان کرد: «ما در جنگ با ایرانی‌ها ، با مردانی با صلابت روبرو بودیم».

این دشمن قهار و جنایتکار، با ادای احترام به امام خمینی(ره) اعتراف دیگری هم کرده  و گفته است : «آنها مردانه می‌جنگیدند».

     یکی از ویژگیهای امام خمینی (ره) پیش بینی های درست او درباره بسیاری از وقایع بود.

جدا از عارف بودن امام خمینی (ره) ، این پیشبینی ها نشان از درک عمیق ایشان از تحولات جهانی و ایمان به امداد الهی و وفاداری ملت ایران به رهبرشان تا پای جان دارد.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی درماههای اول تجاوز ارتش بعثی عراق به ایران خطاب به دیکتاتور عراق گفت: «به صدام هم مى‏ گویم که من یک راه براى تو سراغ دارم و آن راه ، انتحار است.

همان طورى که هیتلر بعد از آنکه به شکست رسید خودش را کشت، تو هم اگر مردى و مثل هیتلرى ، خودت را بکش.»

امام خمینی (ره) زمانی این سخنان را بیان کرد که صدام در وضعیت تهاجمی و وضعیت نیروهای نظامی ایران در شرایط پس از پیروزی انقلاب، نامنسجم  بود.

صدام در سال ۲۰۰۳ پس از اشغال عراق توسط آمریکا در وضعیت خفت باری اعدام شد.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی  در روزهایی که بنادر و فرودگاه‌های کشورهای عرب جنوب خلیج‌ فارس در اختیار رژیم بعثی صدام بود و پول‌ های هنگفت نفتی و تجهیزات نظامی گسترده این کشورها در اختیار صدام بود، به سران این کشورها نصیحت کردند که از پشتیبانی صدام جنایتکار دست بردارند؛ چرا که صدام در صورت آمادگی، به کشورهای آنان هم تجاوز می‌کند.

این پیش بینی دو سال پس از پایان جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی در اواسط سال ۱۹۹۰  در خصوص کویت و عربستان سعودی تحقق یافت و صدام به پشتیبانان خود حمله کرد.

درباره دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران، سخن بسیار است.

مردم ایران هیچگاه یاد مردانی را که از همه چیز خود برای دفاع از انقلاب و اسلام گذشتند فراموش، نمی کنند.

هفته دفاع مقدس بهانه ای برای یادآوری و ماندگاری رشادتهای این مردان پرافتخار در تاریخ ایران است.

منبع: پارس تودی

21 سپتامبر: روز جهانی صلح

۲۱ سپتامبر: روز جهانی صلح

21 سپتامبر: روز جهانی صلح

۲۱ سپتامبر: روز جهانی صلح

۲۱ سپتامبر: روز جهانی صلح

روز جهانی صلح

روز جهانی صلح همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود.

این روز به صلح اختصاص دارد، به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، و ممکن است گاهی منجر به به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود.

این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته‌است.

برای افتتاح، «زنگ صلح» در مقر سازمان ملل (در شهر نیویورک) به‌صدا درمی‌آید.

این زنگ از سکه‌های اهدایی کودکان از تمام قاره‌ها به جز آفریقا ساخته شده‌است، و هدیه‌ای از سوی انجمن سازمان ملل ژاپن جهت یادآوری «هزینه انسانی جنگ» است. در کنار زنگ نوشته‌است؛ «زنده باد صلح مطلق جهانی».

افراد می‌توانند برای بزرگداشت روز بین‌المللی صلح، لباس‌هایی با طرح کبوتر سفید صلح بپوشند، که مدال‌هایی به شکل کبوتر صلح، محصول سازمانی ناسودبر در کانادا است.

منبع: دانشنامه آزاد ویکی پدیا

نکات ده گانه مهم در قانون افتادن سنگ نمای ساختمان چیست؟

نکات ده گانه مهم در قانون افتادن سنگ نمای ساختمان چیست؟

نکات ده گانه مهم در قانون افتادن سنگ نمای ساختمان چیست؟

نکات ده گانه مهم در قانون افتادن سنگ نمای ساختمان چیست؟

✅۱۰ نکته مهم در قانون افتادن سنگ نمای ساختمان چیست؟

۱٫ مسئولیت مدیر ساختمان:
مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد، ماشینهای پارک شده و عبوری و جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمان است.

۲٫ مسئولیت مالکین مجتمع:
در صورت نداشتن صورتجلسه رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمان، مسئولیت جبران خسارات برعهده مالکین مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان ( مساحت اعیانی سند ) است.

۳٫ شکایت از سازنده:

ساختمان در حال ساخت بلی:
برای ساختمان در حال ساخت، بدون پایان کار و در ید مالکیت سازنده

۴٫ ساختمانهای قدیمی خیر:
در قوانین قبلی، مسئولیت نگهداری از آپارتمان و مجتمع ساخته شده به عهده مالکین است.

لذا در صورتی که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری فروخته باشد، امکان شکایت از وی سلب می گردد، مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه، دوره تضمین و رفع عیب ساختمان با مسئولیت سازنده، به همراه جبران خسارت مالی و جانی درج شده باشد.

مسئولیت جان باختن انسان ها در این بین کیست؟

مسئولیت جان باختن انسان در این بین کیست؟

مسئولیت جان باختن انسان در این بین کیست؟

۵٫ ساختمانهای جدید بلی:
در قانون جدید نظام مهندسی ساختمانها، لازم است هر ساختمان دارای شناسنامه فنی و ملکی یان دفترچه مشخصات فنی باشد و یکی از تعهدات سازنده در آن گارانتی کردن عملکرد ساختمان در یک دوره پنج یا ده ساله است.

از آنجاییکه این قانون در حال حاضر به صورت ناقص در برخی شهرها، اجرا میشود، بررسی موردی مدارک جهت داشتن شناسنامه و بند مدت زمان گارانتی نیاز است.

۶٫ بیمه نامه :
لازم است مجتمع دارای بیمه مسئولیت مدنی با داشتن بند یا clause جبران خسارتهای مالی و جانی نسبت به شخص ثالث باشد. مشخصا درج آن در بیمه نامه الزامی است، در غیر اینصورت خسارتی پرداخت نخواهد شد.

۷٫ افراد در معرض خطر:
اصلی ترین افراد در معرض خطرسقوط سنگ نما، ساکنین مجتمع، اتومبیل و اموال آنها است .

۸٫ بحرانی ترین نقطه و محل خطر:
سنگ نمای بالکنها و پیش آمدگی ها نما، کلیه لبه های مهار نشده شامل بام، اطراف بازشوها همانند پنجره و هر دو بر ساختمان. بالای درب ورود و خروج ساختمان و درب پارگینگ به لحاظ تردد و رفت و آمد زیاد.

۹٫ روش پیشگیری:
در زمان ساخت ساختمان اسکوپ کردن سنگ، در زمان بهره برداری از ساختمان در صورت اسکوپ نشدن، پیچ رولپلاک روش موثر است.

۱۰٫ مقدار خسارت:
میتواند از خسارت جزیی به اتومبیل پارک شده تا دیه کامل فرد متغیر باشد.