شهادت امام رضا علیه السلام

شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد

شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد

شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد

شهادت امام رضا علیه السلام بنابه قول مشهور در بین شیعه در روز ۳۰ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری واقع گردیده است. آن حضرت توسط مامون خلیفه عباسی و با خورانده شدن سم به شهادت رسیدند.

تاریخ شهادت امام رضا علیه السلام

درباره تاریخ شهادت امام رضا علیه السلام گفتار مورخان و سیره‌نگاران مختلف است:

شیخ مفید در مسارالشیعه، آن را در روز ۲۳ ذی القعده سال ۲۰۳ می‌داند.

به همین جهت، برای زیارت آن حضرت در این روز تأکید فراوانی به عمل آمده. برخی، روز ۲۳ ماه رمضان را روز شهادت آن حضرت دانستند.

عده‌ای هم، شهادتش را در ماه صفر ذکر کرده‌اند ولیکن برخی از آنان روز چهاردهم، برخی روز هفدهم و برخی دیگر

آخرین روز صفر را تاریخ شهادتش می‌دانند.

معروف و مشهور میان علما و مورخان شیعه آن است که آن حضرت در آخرین روز ماه صفر سال ۲۰۳ قمری در طوس

به شهادت رسید و این، گفتار شیخ مفید در ارشاد نیز است.

بیان های مختلف در مورد شهادت امام رضا علیه السلام

مرگ در اثر زیاد خوردن انگور

ابن اثیر، طبرى، ابوالفداء، ابن العبرى، یافعى و ابن خلکان درباره نحوه درگذشت امام رضا علیه السلام نوشته‌اند امام بر اثر زیاد خوردن انگور وفات نمود.

سید جعفر شهیدی پس از نقل این نظر آن را مردود دانسته در مورد آن می گوید:

راستى که این حرفها عجیب است.

آخر چگونه انسان مى تواند چنان پرخورى را درباره یک آدم معمولى بپذیرد تا چه رسد به امامى که همه به دانش، حکمت، زهد و پارسائیش اعتراف داشتند.

مسموم شدن بدون بیان علت

عده اى در این باره فقط خود حادثه را گزارش کرده اند ولى هیچ گونه ذکرى از علت آن ننموده اند و فقط بر سبیل تردید چنین آورده اند: «گفته مى شود که او مسموم شد و درگذشت ».

(مانند یعقوبى در جلد دوم ص ۸۰ از تاریخش)

مسموم شدن به دست عباسیان

عده اى دیگر مسموم شدن امام را پذیرفته اند ولى معتقدند که این جنایت به دست عباسیان صورت گرفت.

سید امیرعلى داراى همین عقیده بود که احمد امین نیز بدان اشاره کرد او خود گفته است:

«اگر براستى او را مسموم کرده باشند،

حتما این سم را کسى غیر از مامون به او خورانیده، یعنى یکى از مدعیان حکومت براى خاندان عباسى».

وفات به مرگ طبیعی

برخى دیگر گفته اند که امام به مرگ طبیعى درگذشت و هرگز مسمومیتى در کار نبود.

براى اثبات این موضوع دلایلى ذکر کرده اند. یکى از این افراد «ابن جوزى » است که پس از نقل قول از دیگران که نوشته اند

پس از یک استحمام در برابر امام علیه السلام بشقابى از انگور که بوسیله سوزن زهرآلود مسموم شده بود،

نهادند و او با تناول انگورها مسموم شده بدرود حیات گفت، ابن جوزى مى نویسد که این درست نیست که بگوییم مامون عامل مسموم کردن وى بوده باشد. چه اگر این طور بود پس چرا آن همه در مرگ امام ابراز حزن و اندوه مى کرد.

این حادثه چنان بر مامون گران آمد که از شدت اندوه چند روز از خوردن و آشامیدن و هرگونه لذتى چشم پوشیده بود.

دکتر احمد محمود صبحى نیز چنین پنداشته که داستان مسمومیت امام رضا علیه السلام از مطالب ساختگى  شیعه است که هرگز بین موقعیت امام در نزد مامون که از آن همه ارجمندى برخوردار بود با خورانیدن سم به او، تناقضى احساس نمى کنند.

مسموم شدن به دست مامون

کسانى که بر این عقیده اند گروه بزرگى را تشکیل مى دهند که ابن جوزى نیز بدان ها اشاره کرده است.

و شیعیان بطور کلى این نظر را تایید کرده اند.

شیخ مفید می نویسد:

آن دو یعنى مامون و امام رضا علیه السلام با همدیگر انگورى را تناول کردند سپس امام علیه السلام بیمار شد و مامون نیز خود را به بیمارى زد!!!

از اهل سنت و دیگران نیز گروه بسیارى از دانشمندان و مورخان هستند که منکر مرگ طبیعى امام علیه السلام بوده و یا لااقل مسمومیت وى را قولى مرحج دانسته اند.

مانند این افراد:

پیشگویى امام رضا علیه السلام و اجدادشان از شهادت آن حضرت

رویداد شهادت امام رضا علیه السلام بوسیله زهر در شهر طوس در روایاتی از پیامبر یا ائمه اطهار علیهم السلام سال ها پیش از آن حضرت پیش بینی شده بود. به عنوان نمونه شیخ صدوق به سند خود از نعمان بن سعد روایت کرده که گفت:

امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه‎السلام فرمود:

سَیُقتَلُ رَجُلٌ مِن وُلِدی بِاَرض خُراسان بِالسَّمَّ ظُلماً اِسمُهُ اِسمِی وَ اِسمٌ اَبیهِ اِسمٌ اِبن عمران مُوسی اِلا فَمَن زارَهٌ فِی غُربَتهِ غَفَراللهُ ذُنوبَهٌ ما تقدّم منها و ما تَاَخَّر و لو کانَت مثل عَدَدِ النُّجومِ و قطر الامطار وَ وَرَقِ الاشجار.

به زودی مردی از فرزندان من در سرزمین خراسان از روی ستم و جور به زهر کشته می‎شود، اسم او اسم من، و اسم پدرش اسم موسی بن عمران است بدانید هر کس او را در غربتش زیارت کند،

خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‎آمرزد و لو این که به تعداد ستارگان و قطرات باران و برگ درختان باشد.

و سید هاشم بحرانی در مدینه المعاجز می‎نویسد:

از سلیمان بن حفص مروزی روایت شده که گفت: از موسی بن جعفر علیه السلام شنیدم که می‎فرمود:

ان ابنی علیّاً مَقتُولٌ بالسّمٌ مَدفُونٌ اِلی جَنبِ هارُون بِطُوس مَن زارَهٌ کَمَن زارَ رَسُول الله؛

پسرم علی را با سم مظلومانه به قتل می‎رسانند و او در جنب قبر هارون در طوس مدفون می‎شود،

کسی که او را زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا را زیارت نموده است.

همچنین دسته ای از روایات از خود امام رضا علیه السلام نقل شده که در آنها از شهادت خود به دست مامون و از دفنش در طوس کنار قبر هارون خبر داده است،

از جمله:

اباصلت هروی گفت:

شنیدم از امام رضا علیه السلام که می‎فرمود:

به خدا نیست از ما ائمه احدی، مگر این که کشته یا شهید می‎شود.

عرض شد: ای فرزند رسول خدا، پس ترا چه کسی به قتل می‎رساند؟

فرمود:

بدترین مخلوق خدا در زمان خودم مرا به زهر می‎کشد، و سپس در یک خانه تباه شده در دیار غربت دفن می‎کنند.

آگاه باشید هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند به او اجر صدهزار شهید و صدهزار صدیق و صدهزار حج و عمره کننده و صدهزار جهادگر می‎نویسد و در زمره ما محشور می‎گردد و در بالاترین درجات بهشت رفیق ما قرار داده می‎شود.

نحوه شهادت امام رضا علیه اسلام

شیخ مفید در کتاب ارشاد دو روایت مختلف در مورد نحوه شهادت ان حضرت به دست مامون به شرح زیر نقل می کند:

روایت اول

روزی آن حضرت با مامون طعامی خوردند و حضرت از آن طعام بیمار شد و مامون نیز خود را به تمارض زد.

سپس مفید در تفصیل این جریان غم انگیز آورده است که:

محمد بن علی بن حمزه از منصور بن بشیر از عبدالله بن بشیر روایت کرده که گفت:

مامون به من دستور داد ناخن‎های خود را بلند کنم و این کار را برای خود عادی نمایم و برای کسی درازی ناخن خود را نشان ندهم، من نیز چنان کردم، سپس مرا خواست و چیزی به من داد که شبیه به تمر هندی بود و به من گفت: این را به دو دست خود بمال، و من چنان کردم سپس برخاسته و مرا به حال خود گذارد و پیش حضرت رضا علیه السلام رفته، گفت:

حال شما چگونه است؟ فرمود: امید بهبودی دارم.

مامون گفت: من نیز بحمدالله امروز بهترم و کسی از پرستاران و غلامان به خدمت تو آمده‎اند؟

حضرت فرمود: نه.

مامون خشمناک شد و به غلامان فریاد زد که چرا به آن حضرت رسیدگی نکرده‎اند.

سپس گفت: هم اکنون آب انار بگیر و بخور که برای رفع این بیماری چاره‎ای جز خوردن آن نیست.

برادر عبدالله بن بشیر گوید:

پس به من گفت: انار برای ما بیاور، و من اناری چند حاضر کردم، مامون گفت با دست خود آن را فشار بده و من فشردم مامون آب آن را با دست خود به امام رضا علیه السلام خورانید و همان سبب مرگ آن حضرت شد و پس از آن، دو روز بیشتر زنده نماند که از دنیا رفت.

مرحوم مفید در ادامه گزارش خود از اباصلت هروی روایت کرده که گفت:

پس از آن که مامون (در آن روز) از نزد آن حضرت بیرون رفت بر آن جناب وارد شدم، حضرت به من فرمود:

ای اباصلت اینان کار خود را کردند و زبانش به ذکر خدا گویا بود.

روایت دوم

شیخ مفید در روایت دیگر از محمد بن جهم نقل می نماید که گفت:

حضرت رضا علیه السلام انگور را زیاد دوست می‎داشت، پس قدری انگور برای آن حضرت تهیه کردند،

و در دانه‎های آن چند روز سوزن‎های زهرآلود زدند، سپس آن سوزن‎ها را کشیده و آن انگور را به نزد آن بزرگوار آوردند

حضرت به همان بیماری که پیش از این گفته شد، مبتلا بود، از آن انگور زهرآلود میل فرمود و سبب شهادتش گردید.

غسل و تدفین جسد مطهر امام رضا علیه السلام

بحار الانوار به نقل از امالى شیخ صدوق و عیون اخبار الرضا نقل می کند که:

اباصلت گفت در خدمت حضرت رضا علیه السّلام بودم فرمود داخل این قبه‌‌اى که هارون مدفون است برو از چهار طرف آن خاک بردار بیاور داخل قبه شدم و خاک را آوردم ملاحظه فرمود گفت این قسمت از خاک را که مربوط به طرف راست است بمن بده تقدیم کردم بو کشیده ریخت فرمود در اینجا میخواهند برایم قبر حفر کنند سنگى پدیدار خواهد شد که اگر تمام کلنگهاى خراسان را جمع کنند نمی‌توانند آن را بردارند در مورد خاکى که از پائین پا و بالاى سر آورده بودم همین فرمایش را تکرار نمود.

آنگاه فرمود:

این خاک را بمن بده که خاک مدفن من است فرمود:

در اینجا براى من قبر می‌کنند بگو هفت پله پائین روند و ضریحى بگشایند اگر امتناع ورزیدند مى‌‌گوئى باندازه یک متر لحد قرار دهند خداوند اگر بخواهد آن را وسعت می‌دهد.

پس از آماده شدن قبر در قسمت سر رطوبتى خواهى دید دعائى که بتو مى‌‌آموزم خواهى خواند لحد پر از آب مى‌‌شود و ماهى‌‌هاى کوچکى در آن می‌بینى از همان نانى که بتو می‌دهم براى آنها ریزه میکنى خواهند خورد وقتى تمام شد یک ماهى بزرگ آشکار میگردد ماهیهاى کوچک را می‌خورد بطورى که یکى هم نمی‌ماند و بعد دیده نمی‌شود.

در این موقع که ماهى بزرگ دیده نشد دست بر روى آب بگذار و دعائى که بتو مى‌‌آموزم بخوان آب فرو میرود و چیزى از آن باقى نمى‌‌ماند تمام این کارها را در پیش مأمون انجام بده پس از آن فرمود:

فردا میروم پیش این نابکار وقتى خارج شدم اگر سرم پوشیده نبود با من حرف بزن جواب میدهم چنانچه سرم پوشیده بود با من صحبت مکن.

اباصلت گفت:

صبحگاه فردا لباس پوشید در محراب بانتظار نشست در این موقع غلام مأمون وارد شده گفت امیر المؤمنین شما را مى‌خواهد کفش پوشیده از جاى حرکت نمود و رفت،

منهم از پى آن جناب رفتم تا وارد بر مأمون شد جلو مأمون ظرفى از انگور و چند ظرف دیگر از میوه‌هاى مختلف بود یک خوشه انگور بدست داشت که مقدارى از آن را خورده بود همین که چشمش بحضرت رضا افتاد از جاى حرکت کرده او را در بغل گرفت و پیشانیش را بوسید آن جناب را پهلوى خود نشانید امام فرمود انگور خوب انگور بهشتى است مأمون درخواست کرد از آن انگور بخورد فرمود مرا معاف دار گفت ممکن نیست شاید بمن اطمینان ندارى مأمون خوشه را گرفت و چند دانه از آن را خورد براى مرتبه دوم بدست حضرت رضا علیه السّلام داد آن جناب سه دانه از انگور خورد به گوشه‌اى پرت کرده از جاى حرکت نمود.

مأمون گفت: کجا میروى؟

فرمود: به جایى که فرستادى

وقتى خارج شد عبا را بر سر کشیده بود چیزى عرض نکردم تا داخل خانه شد دستور داد درها را ببندم در رختخواب خوابید من با حزن و اندوه داخل حیاط ایستاده بودم.

در همین موقع مشاهده کردم جوانى خوش روى با موى‌هاى مجعد شبیه بحضرت رضا علیه السّلام وارد شد پیش رفته عرض کردم از کجا آمدى درها که بسته بود فرمود کسى که مرا از مدینه در این ساعت بطوس آورده از درهاى بسته نیز داخلم کرده.

گفتم: شما کیستى؟

«فقال انا حجه اللَّه علیک یا ابا صلت انا محمّد بن علی»

من حجت خدایم بر تو. من محمّد بن علی هستم

به طرف اطاق علی بن موسى- الرضا علیه السّلام رفت به من نیز فرمود:

وارد شوم.

همین که چشم حضرت رضا علیه السّلام به اوافتاد از جاى جست و فرزندش را در آغوش گرفت و بسینه چسبانید پیشانیش را بوسید بجانب خود کشانید.

امام جواد پیوسته پدر را مى‌‌بوسید و آرام با او سخنانى میگفت که من نفهمیدم.

در این هنگام کفى بر دهان حضرت رضا علیه السّلام آشکار شد سفیدتر از برف حضرت جواد آن کف را مکید امام دست در گریبان خود کرد چیزى شبیه گنجشک خارج کرده بحضرت جواد داد آن را بلعید.

در این موقع حضرت رضا علیه السّلام از دنیا رفت.

حضرت جواد فرمود: اباصلت حرکت کن از انبار تخت بیاور با آب تا پدرم را غسل دهم.

عرض کردم:

در انبار تخت و آب نیست فرمود هر چه میگویم بجاى آور داخل انبار شدم تخت و آب بود بیرون آوردم دامن بکمر زدم تا امام را غسل دهم.

فرمود تو یک طرف برو کسى هست که بمن کمک کند حضرت رضا را غسل داد باز فرمود داخل انبار شو زنبیلى که در آن کفن و حنوط پدرم هست بیاور وارد شدم زنبیلى دیدم که قبلا در آنجا ندیده بودم آوردم خدمت ایشان پدر خود را کفن کرد و بر بدنش نماز خواند.

آنگاه فرمود تابوت بیاور، عرض کردم بروم پیش نجار بگویم تابوت بسازد فرمود داخل انبار تابوت هست وارد شدم تابوتى دیدم که در آنجا قبلا ندیده بودم جسم پاک امام را در آن تابوت نهاد دو رکعت نماز خواند هنوز تمام نشده بود تابوت بلند شد و سقف شکافته گردید از خانه خارج شد. عرض کردم:

یا ابن رسول اللَّه هم اکنون مأمون مى‌آید حضرت رضا را از من میخواهد، چه کنم؟

فرمود: ساکت باش الان بر میگردد هر پیغمبر اگر چه در مشرق بمیرد و وصى او در مغرب خداوند بین ارواح و اجساد آنها جمع خواهد کرد هنوز سخن‌ امام جواد تمام نشده بود که سقف شکافته شد و تابوت بر زمین آمد، از جاى حرکت نمود

پیکر پاک امام را از تابوت بیرون آورد و در رختخوابش گذاشت مثل اینکه نه غسل داده شد و نه کفن گردیده.

فرمود: حرکت کن در را براى مأمون بگشا همین که در را گشودم دیدم مأمون و غلامان ایستاده‌‌اند با گریه داخل شد گریبان چاک زد و بر سر خود میزد با صداى بلند میگفت:

آه آقاى من ترا از دست دادم، کنار بستر حضرت رضا نشست و دستور داد آماده غسل و کفن شوند امر کرد برایش قبر بکنند. تمام آنچه حضرت رضا فرموده بود آشکار گردید.

خواست قبر پدرش را قبله قبر حضرت رضا قرار دهد یکى از اطرافیان گفت مگر نمیگوئى این شخص امام است

جوابداد چرا، گفت باید قبر او جلو باشد دستور داد در طرف قبله قبر بکنند گفتم بمن فرموده است که هفت پله بکنند و ضریحى بگشایند گفت بمقدارى که ابا صلت میگوید بدون ضریح بکنید ولى لحد قرار میدهم.

وقتى رطوبت و ماهیها را مشاهده کرد گفت:

پیوسته حضرت رضا در زمان زندگانى ما را از عجایب خود بهره‌‌مند میکرد اینک بعد از مرگ نیز نشان میدهد وزیرش گفت میدانى منظور از نشان دادن این عجایب چیست مأمون گفت: نه.

وزیر گفت:

میخواهد بفهماند که اقتدار و سلطنت شما بنى عباس با زیادى حکمروا و مدت طولانى مثل این ماهیهاى کوچک است وقتى مدت شما تمام شود خداوند شخصى از ما را بر شما مسلط خواهد کرد که این سلسله را منقرض کند گفت راست میگوئى.

اباصلت میگوید:

آنگاه مأمون گفت آن دعائى که میخواندى بمن بیاموز سوگند یاد کردم که همین الان فراموش کردم راست هم میگفتم.

دستور داد مرا زندانى کنند و حضرت رضا علیه السّلام را دفن نمود.

یک سال در زندان بودم خیلى دلم تنگ شد شبانگاهى تا بصبح متوسل به خاندان نبوت شدم و از خدا خواستم بحق آنها مرا نجات دهد هنوز دعایم تمام‌ نشده بود که امام جواد وارد شد فرمود دلت تنگ شده است عرض کردم:

آرى بخدا قسم.

فرمود:

حرکت کن دست به زنجیرهائى که به آن بسته شده بودم زد باز شد دست مرا گرفت و از زندان خارج نمود با اینکه غلامها و زندانبانها ایستاده بودند و مرا می‌دیدند ولى قدرت حرف زدن نداشتند از زندان که بیرون آمدم فرمود:

در پناه خدا دیگر نه تو مأمون را خواهى دید و نه او ترا. ابا صلت گفت: بعد از آن تاکنون مأمون را ندیده‌‌ام

کلمات کلیدی: شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد ، مامون خلیفه عباسی ، مامون 

منبع: ویکی اهل و بیت

ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا و مشاوران

ثبت نام آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ مرکز وکلا و مشاوران

به اطلاع میرساند در اجرای ماده ۴ آئین نامه اجرایی مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و نیز آگهی آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ ، ثبت نام از داوطلبین اخذ پروانه وکالت از ساعت ۱۶ روز چهارشنبه مورخ ۱ آِبانماه ۱۳۹۸ از طریق وب سایت مرکز وکلاآغاز خواهد شد.

داوطلبین محترم لازم است قبل از ثبت نام به موارد زیر دقت نمایند:

۱- آزمون وکالت مرکز دو مرحله ای برگزار میشود؛ مرحله اول بصورت کتبی و مرحله دوم بصورت مصاحبه شفاهی خواهد بود. عدم موفقیت در هریک از مراحل به منزله مردودی در نتیجه کل آزمون بوده و داوطلب حق اعتراض به نتیجه را نخواهد داشت.

۲- داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب نمره و رتبه در آزمون می‌شوند برای اخذ پروانه وکالت باید شرایط مقرر در ماده ۵ آئین نامه اجرایی مرکز و سایر قوانین و مقررات حاکم بر اخذ پروانه وکالت و مفاد آنها را دارا باشند، آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبت نام در آزمون بر عهده داوطلبان است و مسئولیت عدم احراز شرایط در قوانین مذکور متوجه ایشان خواهد بود، قبولی در هر یک از مراحل آزمون یا مصاحبه علمی و شخصیتی برای شرکت کنندگانی که شرایط ذکر شده در قوانین و آیین نامه‌های مربوطه را نداشته باشند هیچگونه حقی ایجاد نمی‌کند.

۳- داوطلبین محترمی که دارای شرایط ایثارگری مندرج در بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه هستند حتماً این صفحه (سهمیه ایثارگری در آزمون وکالت ۹۸) را مطالعه نمایند.

۴- داوطلبین محترم لازم است عکس پرسنلی خود را که در سال جاری گرفته شده باشد، در اندازه ۴×۳ جهت اسکن، بدون حاشیه‌های زاید و با فرمت jpg  و با سایز حداقل ۲۰۰ در ۳۰۰ تا حداکثر ۳۰۰ در ۴۰۰ pixels تهیه نمایند و حجم فایل تهیه شده نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر شود. همچنین تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر و هر گونه منگنه باشد. عکسها باید رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

تذکر مهم: تاکید می‌گردد علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

۵- داوطلبین میبایستی اسکن تصویر صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه ، پشت و روی کارت ملی ، کارت پایان خدمت ، کارت معافیت و یا مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه عمومی را  بدون حاشیه‌های زاید و با فرمتjpg   و با سایز حدود ۵۹۵ در ۸۴۲ pixels و با وضوح تصویری ۷۲ dpi در صفحه ثبت نام بارگذاری نمایند.

۵- داوطلبانی که دارای معلولیت (نابینایی و کم بینایی) و ناتوانی جسمی – حرکتی از ناحیه دست می باشند (صرفاً جهت استفاده از منشی در جلسه آزمون) قسمت مربوطه در فرم ثبت نام را انتخاب نموده و گواهی معلولیت و استفاده از منشی صادره از سازمان بهزیستی کشور را روز آزمون همراه داشته باشند. لازم به ذکر است طبق ضوابط هیچ گونه سهمیه فوق العاده‌ای برای پذیرش  این داوطلبان در آزمون وکالت وجود ندارد و با ارائه این گواهی از نظر پذیرش در آزمون اولویتی برای فرد ارائه کننده ایجاد نخواهد شد.

۶-  هزینه ثبت نام  مبلغ  ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ ریال( یکصد و ده هزار تومان) خواهد بود که از طریق کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب و سیستم آنلاین ثبت‌نام اینترنتی در زمان تعیین شده در سایت ثبت نام قابل پرداخت میباشد.هزینه واریزی قابل استرداد نخواهد بود.

۷- توزیع کارت شرکت در آزمون به صورت اینترنتی انجام می‌شود و داوطلبان باید با مراجعه به وب سایت مرکز، کارت ورود به جلسه را دریافت کنند. زمان آغاز توزیع اینترنتی کارت و نحوه آن، یک هفته قبل از برگزاری آزمون از طریق وب سایت مرکز به نشانی مرکز وکلا به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

۸- آزمون در استانی که داوطلب هنگام ثبت‌نام الکترونیکی انتخاب کرده است و در حوزه های آزمونی دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود. نشانی محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج خواهد شد.داوطلب هنگام ثبت نام در این آزمون صرفاً استان محل آزمون خود را مشخص مینماید و انتخاب حوزه محل اشتغال و صدور پروانه کارآموزی و وکالت پس از موفقیت در مرحله مصاحبه شفاهی خواهد بود.

۹- داوطلبین میبایستی در فرم ثبت نام الکترونیکی آزمون ، شهرستانی را که بومی آنجا هستند بر اساس یکی از معیارهای محل تولد ، صدور شناسنامه ، اخذ مدرک‌ دیپلم یا کارشناسی انتخاب نمایند.پذیرش افراد بومی پس از قبولی در مرحله مصاحبه شفاهی در اولویت خواهد بود.هر یک از داوطلبان صرفاً می‌توانند یک محل را به عنوان اولویت بومی اعلام کنند و اولویت افراد بومی به معنای عدم پذیرش افراد غیر بومی در حوزه های انتخابیه نخواهد بود.

۱۰- تاریخ برگزاری آزمون روز جمعه مورخ ۹۸/۰۹/۲۹ می‌باشد.

۱۱- داوطلبین فقط در صورتی که دارای شرایط مندرج در آگهی آزمون باشند حق ثبت نام در آزمون را خواهند داشت.

۱۲- داوطلبین باید در پایان ثبت‌نام از اطلاعات وارد شده پرینت تهیه و درصورت قبولی آن را به مرکز استان مربوطه ارائه کنند. چنانچه اطلاعات اعلام شده توسط داوطلبین در هنگام ثبت‌نام اینترنتی با آگهی آزمون منطبق نبوده و غیر واقعی باشد حتی در صورت قبولی، از ثبت‌نام و تشکیل پرونده آنان جلوگیری بعمل آمده و قبولی آنان کان لم یکن تلقی خواهد شد.

۱۳ – صدور کارت شرکت در آزمون دلیل بر تایید مدارک اظهاری داوطلب از سوی مرکز نیست ، همچنین صرف قبولی در آزمون و درج نام متقاضی در ردیف پذیرفته شدگان اولیه، هیچ حقی برای وی ایجاد نخواهد کرد.

۱۴- محاسبه نمرات و تراز آن بر اساس استانداردهای علمی متداول انجام خواهد شد.

ثبت نام آزمون وکالت ۱۳۹۸

ارسال نظرات ، پیشنهادات و مشکلات ثبت نام در آزمون :

AzmoonVekalat@iran.ir

با آرزوی موفقیت
واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه

پارتیشن بندی هارد سیستم کامپیوتر

پارتیشن بندی هارد سیستم کامپیوتر

پارتیشن بندی هارد سیستم کامپیوتر

پارتیشن بندی هارد سیستم کامپیوتر

آموزش نحوه پارتیشن بندی هارد سیستم عامل ویندوز

مختصری از پارتیشن و تعریف آن

پارتیشن بندی به تکه تکه کردن و قسمت نمودن فضای دیسک سخت به قسمت ها و واحدهای کوچکتر اطلاق می شود.

به طوری که هر هارد دیسک فیزیکی توانایی عملکردی همانند دیگر هاردها را داشته باشد مثل ذخیره یک سیستم فایل در هر پارتیشن کامپیوتر.

برنامه ای که از طریق آن میتوانید تغییراتی همانند ایجاد، حذف، تغییر اندازه، قالب بندی را در پارتیشن ایجاد نمائید ویرایشگر پارتیشن نام دارد.

پارتیشن متشکل شده از منطقه ای از سلیندرهای هارد دیسک که توسط این سیلندرها کار آغاز و پایان را انجام می دهد.

این سیلندرها در نوع و مدل خود می توانند دارای اندازه های گوناگونی باشند.

مزایای پارتیشن بندی عبارتند از:

  • پارتیشن بندی می تواند سیستم عامل ها و فایل ها و کلیه اطلاعات برنامه ها را از فایل های دیگر اطلاعاتی جدا و مجزا نماید.
  • دارا بودن یک منظقه جدا و مجزا برای ایجاد صفحه بندی توسط سیستم عامل کامپیوتر
  • نصب همزمان چندین سیستم عامل بر روی یک هارد دیسک. هر سیستم عامل بر روی یک پارتیشن جدا نصب می شود.
  • اگر یکی از پارتیشن ها پاک شود یا خراب شود به دیگر پارتیشن های هارد دیسک صدمه نخواهد خورد.

انواع پارتیشن ها

پارتیشن هایی که بصورت مستقیم در جدول قرار بگیرند به اصطلاح پارتیشن ثانویه می گویند. در ساختار MBR که جدول های پارتیشن را در حجم ۶۴ بایتی قرار داده است تنها می توانید چهار پارتیشن داشته باشید.

ساختار GPT تعداد ۱۲۸ پارتیشن اولیه وجود دارد.

پارتیشن هایی که حاوی پارتیشن هایی دیگر هستند پارتیشن توسعه یافته می گویند. به پارتیشن های داخل پارتیشن توسعه یافته به اصلاح پارتیشن منطقی اطلاق می شود.

در نظر داشته باشید که فقط یک پارتیشن از پارتیشن های اولیه می تواند فعال باشد. زمانی که شما سیستم را روشن می کنید از بین تمامی پارتیشن های اولیه سراغ پارتیشن فعال می رود تا بتواند سیستم عامل را راه اندازی نماید.

نحوه پارتیشن بندی هارد سیستم

۱- از قسمت Start ویندوز مراجعه نمایید و وارد قسمت کنترل پنل شده و روی گزینه Administrative Tools کلیک کنید.

 


۲- قسمت Copmuter Management را انتخاب و کلیک کنید.

 


۳- گزینه Storage را پیدا کنید و روی آن کلیک نمایید تا باز کنید.

 


۴- قسمت (Disk Management Local) را پیدا نمایید و آن را انتخاب کنید.

 

۵- درایوی را که قصد دارید آن را تقسیم بندی نمایید انتخاب و بر روی آن کلیک راست کرده و Shrink Volume را انتخاب نمایید. این عمل شما را قادر خواهید نمود تا به مقدار فضای خالی که در پارتیشن وجود دارد، مقدار فضای جدید ایجاد و اضافه نمایید و این عمل باعث حذف و از دست رفتن اطلاعات پارتیشن شما نخواهد شد.

 


۶- این مرحله حجم مورد نظر را بر حسب مگابایت (MB) در قسمت Enter amount of space to shrink in MB وارد نمایید و گزینه Shrink را انتخاب کنید.

 


۷- بعد از ساخت درایو با ظرفیت مورد نظر، روی درایو ساخته شده کلیک راست نموده و New Simple Volume را انتخاب کنید.

 

 

در پنجره ای که باز می شود دکمه Next را انتخاب نمایید.
۸- دکمه Next را انتخاب نمایید.

 


۹- برای درایو ساخته شده را از لیست بازشو یک نام انتخاب نمایید و روی دکمه Next کلیک نمایید.

 


۱۰- صفحه ای که باز می شود گزینه Perform a quick format را فعال کنید و Next را انتخاب نمایید.

 


۱۱- finish را انتخاب نمایید.

 


درایو مورد نظر شما با حجم تعریف شده ساخته خواهد شد.

نام گذاری پارتیشن ها بعد از پارتیشن بندی

بعد از پارتیشن بندی هارد، برای نام گذاری یا تغییر نام درایو در مسیر:

Control panel / Administrative Tools / Copmuter Management / Storage / Storage

روی درایوی که قصد دارید نام آن را تغییر دهید کلیک راست نموده Change Drive Letter And Patchs را انتخاب نمایید. دکمه Change را انتخاب نموده و پنجره ای که باز خواهد شد در قسمت لیست بازشو نام مورد نظر خود را برای درایو انتخاب نمایید. روی OK کلیک نمایید و پنجره ای که برای شما باز می شود  Yes را کلیک نمایید.

کلمات کلیدی: پارتیشن بندی هارد ، پارتیشن بندی هارد کامپیوتر ، پارتیشن بندی هارد ویندوز ، پارتیشن بندی هارد ویندوز ۷ ، پارتیشن بندی هارد ویندوز ۸ ، پارتیشن بندی هارد ویندوز ۱۰ 

جهت حمایت از ما کلیک نمایید.

رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام مجتبی (ع)

رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام مجتبی (ع)

رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام مجتبی (ع)

رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام مجتبی (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

صلی الله علیک یا رسول الله و علی آل بیتک الطاهرین

۲۸ماه صفر سالروز رحلت سید انبیاء و برترین آفریده خدا محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) است.

وجود مقدسی که خداوند متعال تمام جهان را به یمن او و عترت پاکش آفرید و نور او اول مخلوق خداوند است.

پیامبری که خداوند حکیم بارها در قرآن کریم او را ستوده است.

سخن در فضایل و مناقب آن حضرت بسیار است،اما آنچه در این مقام باید گفت عظمت مصیبت خاتم الانبیاء

(صلی الله علیه و آله) است؛ تا آنجا که امام باقر (علیه السلام) در روایتی چنین می فرماید:

«من أصیب بمصیبه فلیذکر مصابه بالنبی (صلی الله علیه و آله) فانه من أعظم المصائب» (کافی ج۳ ص۲۲۰ )
هر کس به مصیبتی گرفتار شد، پس باید مصیبت خود را نسبت به پیامبر الانبیاء (صلی الله علیه و آله)

بیاد آورد پس همانا که مصیبت پیامبر از بزرگترین مصیبتهاست.

در روایات ما گزارشهای متعددی از آخرین روزهای حیات شریف رسول خدا الانبیاء (صلی الله علیه و آله)

و نیز آخرین لحظات آن حضرت نقل شده است از جمله:

صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت چنین نقل می کند:

«زمانی که حال تب بر پیامبر شدید شد فرمود: کاغذی بیاورید تا برایتان نوشته ای بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.

عمر گفت: تب بر پیامبر خدا غالب شده است وکتاب خدا نزد ماست و برای ما کافی است.

پس اصحاب حاضر در جلسه با هم اختلاف پیدا کردند و بگو مگو زیاد شد.

پیامبر فرمودند: از نزد من برخیزید و شایسته نیست در نزد من تنازع کنید.

پس ابن عباس خارج شد در حالی که می گفت: مصیبت!

و تمام مصیبت! زمانی بود که بین رسول خدا و نوشته او مانع شدند.»(صحیح بخاری ج۱، ص۳۶.)

همچنین ابن عباس چنین می گوید: «هنگامی که وفات پیامبر فرا رسید گریستند تا محاسنشان از اشک، تر شد پس به آن حضرت گفته شد:

یا رسول الله چه چیز باعث گریه شما شد؟

فرمود: برای فرزندانم می گریم و برای آنچه شرار امتم پس از من با آنان خواهند کرد، گویا فاطمه دخترم را می بینم در حالی که پس از من به او ظلم شده و فریاد می زند:

یا ابتاه، یا ابتاه، پس احدی از امتم او را یاری نمی کند.

فاطمه (سلام الله علیها) سخن پدر را شنید و گریست پس پیامبر به دخترشان فرمودند:

دخترم گریه مکن! آن حضرت پاسخ داد:

گریه من به خاطر آنچه پس از شما با من خواهد شد، نیست؛

بلکه من از فراق و دوری شما می گریم یا رسول الله! پیامبر فرمودند:

تو را مژده می دهم که به زودی به من ملحق می شوی پس تو اول کسی هستی که به من خواهد پیوست.»

(امالی شیخ طوسی ص۱۸۸)

از طرفی بنابر نقلی این روز مصادف با شهادت سبط اکبر رسول خدا، امام حسن مجتبی (علیه السلام) است،

امامی که پیامبر خدا او را سیدِ جوانان اهل بهشت معرفی کرد.

حیات زندگی

آن حضرت در طول مدت حیات خویش با ستم ها و جفاهای فراوانی مواجه شد، تا آنجا که آن دسته از یارانش که به مقام امامت الهی آن حضرت و عصمت ایشان، معرفتی نداشتند با شنیدن خبر صلح ایشان با معاویه ، به خیمه آن حضرت حمله ور شدند، سجاده را زیر پای ایشان کشیدند و پای مبارکشان را مجروح نمودند.

بی آنکه بدانند یا بخواهند بپذیرند که امام معصوم و حجت خدا هر عملی که انجام دهد بر اساس دستور الهی می باشد و جای چون و چرا و اعتراض ندارد.

چرا که اعتراض به حجت معصوم الهی در واقع اعتراض به خداوند حکیمی است که عمل امام علیه السلام

به امر و رضایت او انجام شده است.

سرانجام آن حضرت با زهر مسموم شدند و کار غربت و مظلومیتشان تا بدانجا رسیدکه بدن مطهرشان در روز تشییع

تیر باران شد… صلی الله علیک یا حسن بن علی المجتبی

همچنین آخر ماه صفر بنا به نقلی مصادف با شهادت حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا علیه آلاف فی التحیه و الثناء می باشد، امامی که رئیس مذهب، صادق آل محمد (صلی الله علیه و اله و سلم)

آرزوی دیدار او را دارد، و تماشای جمال او را تمنّی می کند، و خداوند سبحان، و خاتم پیمبران مدّاح کمال او هستند،

عقل از ادراک مقام او عاجز، و بیان از شمارش فضائل او قاصر است.

هروی می گوید:

در زمانی که آن حضرت در سرخس محبوس بود، نزد زندانبان رفتم، و از او خواستم که آن حضرت را ببینم.

گفت: میسر نیست.

گفتم: چرا؟ گفت:

بسی از اوقات شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند، و ساعتی قبل از ظهر و عصر هنگام زردی آفتاب در مصلایش

که مشغول نماز نیست به مناجات پروردگار مشغول است…

(عیون اخبار الرضا ج۱، ص۱۹۷)

این نمونه ای از عبادات آن حضرت است که کمیّت و کیفیت آن مظهر علم و عرفانی است که ادراک آن شایسته

مقربین درگاه خداست…
این امام همام در سال ۲۰۳ هجری در حالی که ۵۵ سال از عمر مبارکشان می گذشت توسط مامون عباسی

به شهادت رسید در حالی که خود مامون اعتراف می کند که آن حضرت اعلم و اعبد اهل زمین است،

(عیون اخبار الرضا ج۲، ص۱۴۹)

غافل از آنکه اعلم و اعبد از تمام اهل زمین، افضل از تمام اهل زمین بوده و به حکم عقل و فطرت و کتاب و سنت،

افضل از کل، امام الکل است.

و صلی الله علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری

 

منبع: سایت رسمی دفتر آیت الله عظمی وحید خراسانی